Nordic Welding Expo

SHY RY | Hitsaushuiput palkittiin – hitsausalan ykkösyrityksen tittelin pokkasi Speweld Service Oy

Tiedote  29.11.2022

Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys (SHY) palkitsi jälleen vuoden hitsaushuippuja. Nordic Welding Expon avajaispäivänä jaettiin perinteiseen tapaan Vuoden Hitsaushuippu -tunnustukset alalla asioituneelle yritykselle, tutkimus- ja kehitysyksikölle sekä koulutusorganisaatiolle.

Parhaana hitsausalan yrityksenä palkittiin painelaitteisiin ja vaativiin hitsauksiin erikoistunut metallialan yritys Speweld Service Oy Orimattilasta. Yrityksen huippusuoritus on hitsauksen kehittäminen ja kokonaisvaltaiset projekti- ja kunnossapitotoimitukset. Speweld Service Oy on kehittänyt omaa toimintaansa ottamalla käyttöön uusimpia tekniikoita ja oivalluksia mm. käyttämällä Kempin WeldEye -järjestelmää erittäin kattavasti. Yritys on toteuttanut mm. haastavia Inconel 625, 825, AISI 321 ja 347 projekteja prosessiteollisuuteen erittäin ammattitaitoisesti ja tehokkaasti.

Tunnustuksen sarjassa hitsausalan tarkastuslaitos pokkasi PäteWin Oy Raumalta huippusuorituksella Kouluttajien verkostoitumisen kehittäjä. Koulutusorganisaatioiden yhteistyöhön perustuvan hitsauksen tarkastuslaitos PäteWin Oy on perustettu ja akkreditoitu 2016 jatkamaan vuonna 2004 perustetun Innovan ja myöhemmin WinNovan Pätevöintilaitoksen toimintaa. Tarkastuslaitoksen sopimusvalvojaverkosto koostuu pääsääntöisesti oppilaitoksista ja kattaa koko Suomen. Sopimusvalvojilla on oikeus valvoa ja hyväksyä PEDin mukaisten pysyvien liitosten henkilöpätevöintejä (pätevyyskokeita) ja menetelmäkokeita.

Hitsauskoulutuksen huippuna puolestaan palkittiin Yrkeshögskolan i Österbottenin Närpiön yksikkö joka tällä hetkellä ainoana ruotsinkielisenä oppilaitoksena on kouluttanut Kansainvälisiä IW-hitsaajia jo vuodesta 2010.

Tilaisuudessa luovutettiin myös Hitsauskoulutuksen huippu 2020 kunniakirja Vaasassa toimivalle Vamialle, joka on aktiivinen IWS- ja IW-kouluttaja.

Kunniakirjat ja stipendit artikkeleille

Perinteitä noudattaen SHY muisti kunniakirjoin ja Kemppi Oy:n, Pemamek Oy:n sekä Tampereen Messut Oy:n lahjoittamin stipendein vuosien 2020 ja 2021 Hitsaustekniikka-lehden artikkeleiden kirjoittajia.

Timo Kauppi vastaanotti myös alun perin vuoden 2020 NWE-messuilla luovutettavaksi tarkoitetun Lukijoiden suosikkiartikkeli 2019 -kunniakirjan. Lukijoiden suosion saanut Hitsien rikkomaton aineenkoetus -artikkeli käsitteli virheettömän hitsin aikaansaamisen vaikeutta.

Myös Hitsaustekniikka-lehden vuoden 2018 parhaan artikkelin titteli luovutettiin pienellä viiveellä Timo Salosen Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus ja kapselin hitsaus -artikkelille.

Lasertyöstetty huipputuote

SHY:n Laserfoorumi etsi ensimmäistä kertaa Lasertyöstetty Huipputuote -kilpailussa Suomessa lasertyöstettyjä tuotteita, joissa on osattu hyödyntää laserleikkausta, laserhitsausta, lasermerkkausta, laserpintakäsittelyä tai muita lasertyöstömenetelmiä saavuttaen näin kustannussäästöjä, parempaa laatua tai muuta kilpailuetua laserprosessin ansiosta tai esim. muotoilusta johtuen. Kunniakirjalla palkittiin Metso: Outotec Oyj:n Suodatinkehyksen laserhitsaus.

Tänä vuonna ei poikkeuksellisesti jaettu Paras diplomityö -palkintoja.